Tine Poppes «Gilded Lilies – portraits of cut flowers»
Amaranthus Cruentus. Foto: Tine Poppe.
Tine Poppe (født 1957) skriver til meg: «Tittelen kan nesten være en referanse til «Pynte brura» på norsk. Men det handler om klimaforandringen – jeg setter “tilsynelatende” blomster som er genmanipulert og vokst opp i gigantiske drivhus i Afrika, tilbake i “naturen”. Jeg har lagd portretter av snittblomster på litt samme måte som portrettfotografene fotograferte mennesker på 1800-tallet. Jeg har hengt opp en print av egne landskapsfotografier fra sårbare områder i verden som bakgrunn, og plassert blomster foran lerretet. Alle blomstene og vekstene er kjøpt i blomsterbutikken.»
Så skriver Poppe om hvordan dagens blomsterindustri påvirker omgivelsene våre. Jeg anbefaler alle å sjekke lenkene jeg har lagt ved.
Som de fleste mestere i kunsthistorien er heller ikke Poppe interessert i det perfekte, selv om bildene oser av perfeksjon.
Friske blomster er uten drama – det er nedbrytningsprosessen som skaper skjønnhet. «Penhet» har ingen interesse.
Poppes arbeider påvirkes av hennes forhold til verden til enhver tid.
Hun skriver:
«Amaranthus Caudatus (solsikkene foran Lofoten fjell) så ut som en gjeng som hadde vært skikkelig på fylla, derfor heter den også «Festen er over» i mitt hode, jeg skulle gjerne ha donert det til det tidligere olje- og energidepartementet, som har skiftet navn til energidepartementet. For å minne om at tiden for oljeleting er over.»
Jeg så Poppes bilder på en gripende utstilling på Kunstverket i Oslo nå i høst. Noen av bildene var innrammet med eldre rammer, som skapte en stemning som minner om de flamske maleriene fra 1600-tallet. De mer moderne rammene skapte et annet inntrykk av tidløshet. Interessant.
Det spennende i Poppes prosjekt er skjønnheten som også rommer sårbarhet og forfall. «Blomster er rester av paradiset på jord», er det sagt. Men blomster har ulik symbolikk som også gjenspeiler død og melankoli i sin estetikk. Prosjektet har vakt internasjonal oppmerksomhet og annerkjennelse.
Respons har Poppe fått mye av – i 2019 mottok hun norsk fotografis største utmerkelse, nemlig Fotografiprisen. Hun har vært gjennom tøffe perioder i livet, og erfaringene bruker hun i kunsten sin. Også det har hun til felles med betydelige navn i kunsthistorien.
Man kan tåle mye smerte når det kan frembringe meningsfullhet i den skapende prosessen.
Og for en begavet familie hun har! Poppes bror er Erik Poppe, filmregissør av internasjonalt format. Datteren Martine Poppe har en betydelig internasjonal karriere som bildekunstner.
Vil du vite mer?
Tine Poppe skriver:
«Tidligere kom snittblomstene fra lokale gartnerier før de kom til butikken, men de lokale gartneriene tapte priskrigen mot gigantiske drivhusfabrikker hovedsaklig i Afrika og Sør-Amerika. Derfra blir de fraktet i nedkjølte lagre ombord i fly eller lastebiler til f.eks. Nederland og videre til Norge eller andre land. En skikkelig klimaversting som får pynte hjemmene våre i noen dager før de visner og havner i søpla.
Drivhusene er digitalt styrt, og blomstene er ofte genmanipulerte. Landene de kommer fra bruker sårt trengt vann til denne produksjonen. Tror det kreves ca. tre liter vann til å produsere én rose. Det har også vært lettere der å unngå restriksjoner på sprøytemidler, som har gått utover de som arbeider i snittblomstindustrien.»
Mer om Gilded Lilies på lensculture.com
Flower shop staples returned to the wild – in pictures (theguardian.com)
tinepoppe.no
Følg Tine Poppe på Instagram
Hvis du vil kjøpe et bilde, kan du gjøre det via Kunstverket Galleri
Miniworkshop i Oslo!
Miniworkshop i Oslo fra torsdag ettermiddag til søndag ettermiddag. Vi avslutter med en liten utstilling på Hotel Continental og påfølgende lunsj på Theatercafeen.
Les også
Bjørnstjerne Bjørnsons «En glad gut» gir et blikk på skolestart i gamle dager – det første møtet mellom lærer og barn.
Fra krigsskade til modernist: om Jacob Weidemanns søken etter lys og markblomster som kunstnerisk filosofi.
Den intellektuelle fotografen Gisèle Freund måtte flykte fra Tyskland etter å ha kritisert Hitler offentlig, men mottok senere Æreslegionen i Frankrike.
En tom stol. En familie i sorg. Dario Mitidieris «Lost Family Portraits» gjør fraværet umulig å overse.
Det er sjelden man ser en følsomhet og fargebruk med slik innlevelse som Fra Angelico viser i dette verket.
Et blikk på fotografen og filmskaperen Jens Edgar Haugen – hans uforklarlige talent, drivkraft og arbeidskapasitet.
En varm og engasjerende film om unge kvinnelige musikere i Venezia på 1800-tallet – og om talentene som aldri fikk slippe til i en mannsstyrt verden.
Jeg lover – har du først sett Giovanni Segantinis maleri «De slette mødre», glemmer du det aldri!
Et fryst øyeblikk fra et familiekarneval tidlig på 1900-tallet. Hvem var barna – og hva forteller Josefina Olivers bilder og dagbøker oss?
Man Ray sprengte grensene for fotografi. Solariserte portretter, Rayogrammer og full kunstnerisk frihet gjorde ham til en banebryter.
Helene Fjell viser sitt presise håndverk i et lite kvinneportrett – en kombinasjon av fotografi og tegning på japansk papir med 22 karats gull.
Et brennende kaos i Lagos, fanget med nådeløs skjønnhet. Akintunde Akinleyes prisvinnende bilde viser fotografiets paradoks i all sin kraft.
I en by preget av frykt og fattigdom våger én lærer å tro på elevene. Filmen «Radical» gir ekte håp.
Nyttårsaften er en tid for ærlig selvrefleksjon og ettertanke. Hvordan bruker vi egentlig våre 30 000 dager?
Julaften er den vakreste aftenen i året, men samtidig den mest brutale. På denne kvelden forsterkes alle følelser.
Ta en pause fra førjulsmaset med seks minutter musikalsk meditasjon. Dan Gibsons gregorianske toner byr på ro og refleksjon i denne hektiske tiden.
Erik Poppe er aktuell med «Quislings siste dager» – enda en film som viser hans styrke som historieforteller!
Angèle Etoundi Essamba utfordrer klisjeer og stereotypier om afrikanske kvinner med sine sterke og poetiske fotografier.
Walter Crane skildrer havguden Neptuns kraftfulle hester som bryter frem fra bølgene i et geometrisk og ekstatisk mesterverk – inspirert av Botticelli og den prerafaelittiske bevegelsen.
Fra et hotellrom i Vågå til kunstnerisk suksess – les om Tone Bakkens reise fra fotoamatør til kunstner.
Fotografen Félix Thiollier forlot industrien for å følge lidenskapen for fotografi, kunst og arkeologi.
Edith Södergran er en av Sveriges største diktere, kjent for modernistiske verk som utforsker kjærlighet, død og lengselen etter det uoppnåelige.
André Kertész skapte poetiske stilleben, surrealistiske forvrengninger og ikoniske fotografier preget av lys, skygge og abstrakte uttrykk.
Jeg vet ikke så mye om den engelske portrettfotografen Eveleen Myers (1856–1937), men synes hun fotograferte enkelt og vakkert.
Fotografen Michael Kenna arbeider i stillhet og ensomhet, med lange eksponeringstider som skaper bilder preget av ro og dybde. Hans metode er basert på tid og tålmodighet.
Fra St. Petersburg til Beverly Hills – den begavede og selvsikre art deco-maleren Tamara de Lempicka (1898–1980) var en ekte superdiva.
Arne Ekelands «De siste skudd» er et av norsk kunsts hovedverk. Maleriet er fullt av symbolikk, med scener som kritiserer makten, men og peker mot et fremtidshåp.
Et sterkt bilde fra Hiroshima fredsmuseum minner oss om krigens redsler, atomvåpenets destruktive kraft og livene som gikk tapt i 1945.
Gro Gillesens utstilling «Tornerose» bringer døden fram i lyset med respektfulle, vakre bilder trykket på silkepapir – til ettertanke om vårt øyeblikk på jorden.
Anselm er et møte mellom de to verdenskunstnere Anselm Kiefer og Wim Wenders. Den ene er 80 år, den andre 79. De har et sanseløst trøkk begge to.