Skjønnhet i døden
For et gripende bilde! Og samtidig avskrekkende på en måte – kanskje en trist trøst?
Tenk deg et rom fylt med store fotografier av døde mennesker, nydelig utført i gigantiske formater på 210x165 cm! Når du leser dette, er utstillingen «Tornerose» på Sunnhordland Museum tatt ned, men bildene blir helt sikkert vist andre steder.
Gro Gillesen (født 1954) er en estetiker av rang – med kunnskap, arbeidsdisiplin og en spirituell tilnærming. Fra glassplater fotografert tidlig på 1900-tallet har hun bearbeidet motivene og trykket dem på silkepapir, noe som har gitt bildene et radikalt annerledes uttrykk enn originalene.
I en tid og et land hvor samtalen om døden skyves unna – samtidig som vi fråtser i kriminalfilmer og bøker som nådeløst skildrer døde og lemlestede kropper – er det en befrielse å møte disse vakre og respektfulle bildene. Dette er kunst som virkelig betyr noe. Mye av det som skapes i dag, er navlebeskuende bagateller i den store sammenhengen.
Gillesen gikk på Kunst- og håndverksskolen, der hun utdannet seg til kostymedesigner. Hun har jobbet med en rekke filmer, blant annet den Oscar-nominerte «Søndagsengler», og skapt fantastiske kostymer for ballettproduksjoner – ikke minst i samarbeid med den legendariske Kjersti Alveberg.
Gillesens bestemor Amalia var fotograf og hadde sitt eget atelier i Leirvik. Av henne lærte Gro og tegne og skape bilder som handlet om å se.
Gillesen skriver:
«Amalia likte å fotografere de levende. Å fotografere de døde var vanskeligere. På dødsleiet, 103 år gammel, kalte hun seg til meg. Hun sa: “Når du er moden for det Gro, finn glassplatene mine av de døde og gjenskap dem til ditt eget uttrykk i form og sanselighet!”»
Det skulle gå mange år før Gillesen var klar til å ta fatt på oppgaven. Først med utstillingen «Tornerose» ble arven etter Amalia ført videre, og endelig i havn. Den kunstneriske prosessen, basert på de originale negativene, var møysommelig, sier hun. Å tilføre og trekke fra elementer for å gi bildene et nytt uttrykk krevde en sjelden finfølelse. Hun testet og prøvde ut fargetrykk på ulike papirkvaliteter for å finne det endelige uttrykket – et arbeid som tok år.
Hun skriver selv:
«Jeg synes ikke det er så mange som snakker om døden, virkelig ikke. Det var en som sa: “Du kommer til å bli syk av å jobbe med de dødsbildene.” Men det er tvert imot. Den lille hånden – det er en skarphet i den knyttede neven som jeg måtte framheve, for å få fram den kraften som også er i døden. Jeg håper folk kan se på disse bildene og tenke litt over sitt eget liv.»
Til slutt legger hun til:
«Mitt håp er at bildene i nyanser av rosa viser at døden også kan være noe rolig og vakkert – til ettertanke om vårt øyeblikk på jorden.»
Kommende workshoper
Hovedtema på Morten Krogvold Workshop Trinn 1 er en grunnforståelse for hva fotografiet handler om – holdningen til det å skape. Kurset holdes på Hotel Wassilioff i Stavern.
Les også
Bjørnstjerne Bjørnsons «En glad gut» gir et blikk på skolestart i gamle dager – det første møtet mellom lærer og barn.
Fra krigsskade til modernist: om Jacob Weidemanns søken etter lys og markblomster som kunstnerisk filosofi.
Den intellektuelle fotografen Gisèle Freund måtte flykte fra Tyskland etter å ha kritisert Hitler offentlig, men mottok senere Æreslegionen i Frankrike.
En tom stol. En familie i sorg. Dario Mitidieris «Lost Family Portraits» gjør fraværet umulig å overse.
Det er sjelden man ser en følsomhet og fargebruk med slik innlevelse som Fra Angelico viser i dette verket.
Et blikk på fotografen og filmskaperen Jens Edgar Haugen – hans uforklarlige talent, drivkraft og arbeidskapasitet.
En varm og engasjerende film om unge kvinnelige musikere i Venezia på 1800-tallet – og om talentene som aldri fikk slippe til i en mannsstyrt verden.
Jeg lover – har du først sett Giovanni Segantinis maleri «De slette mødre», glemmer du det aldri!
Et fryst øyeblikk fra et familiekarneval tidlig på 1900-tallet. Hvem var barna – og hva forteller Josefina Olivers bilder og dagbøker oss?
Man Ray sprengte grensene for fotografi. Solariserte portretter, Rayogrammer og full kunstnerisk frihet gjorde ham til en banebryter.
Helene Fjell viser sitt presise håndverk i et lite kvinneportrett – en kombinasjon av fotografi og tegning på japansk papir med 22 karats gull.
Et brennende kaos i Lagos, fanget med nådeløs skjønnhet. Akintunde Akinleyes prisvinnende bilde viser fotografiets paradoks i all sin kraft.
I en by preget av frykt og fattigdom våger én lærer å tro på elevene. Filmen «Radical» gir ekte håp.
Nyttårsaften er en tid for ærlig selvrefleksjon og ettertanke. Hvordan bruker vi egentlig våre 30 000 dager?
Julaften er den vakreste aftenen i året, men samtidig den mest brutale. På denne kvelden forsterkes alle følelser.
Ta en pause fra førjulsmaset med seks minutter musikalsk meditasjon. Dan Gibsons gregorianske toner byr på ro og refleksjon i denne hektiske tiden.
Erik Poppe er aktuell med «Quislings siste dager» – enda en film som viser hans styrke som historieforteller!
Angèle Etoundi Essamba utfordrer klisjeer og stereotypier om afrikanske kvinner med sine sterke og poetiske fotografier.
Walter Crane skildrer havguden Neptuns kraftfulle hester som bryter frem fra bølgene i et geometrisk og ekstatisk mesterverk – inspirert av Botticelli og den prerafaelittiske bevegelsen.
Fra et hotellrom i Vågå til kunstnerisk suksess – les om Tone Bakkens reise fra fotoamatør til kunstner.
Fotografen Félix Thiollier forlot industrien for å følge lidenskapen for fotografi, kunst og arkeologi.
Edith Södergran er en av Sveriges største diktere, kjent for modernistiske verk som utforsker kjærlighet, død og lengselen etter det uoppnåelige.
André Kertész skapte poetiske stilleben, surrealistiske forvrengninger og ikoniske fotografier preget av lys, skygge og abstrakte uttrykk.
Jeg vet ikke så mye om den engelske portrettfotografen Eveleen Myers (1856–1937), men synes hun fotograferte enkelt og vakkert.
Fotografen Michael Kenna arbeider i stillhet og ensomhet, med lange eksponeringstider som skaper bilder preget av ro og dybde. Hans metode er basert på tid og tålmodighet.
Fra St. Petersburg til Beverly Hills – den begavede og selvsikre art deco-maleren Tamara de Lempicka (1898–1980) var en ekte superdiva.
Arne Ekelands «De siste skudd» er et av norsk kunsts hovedverk. Maleriet er fullt av symbolikk, med scener som kritiserer makten, men og peker mot et fremtidshåp.
Et sterkt bilde fra Hiroshima fredsmuseum minner oss om krigens redsler, atomvåpenets destruktive kraft og livene som gikk tapt i 1945.
Gro Gillesens utstilling «Tornerose» bringer døden fram i lyset med respektfulle, vakre bilder trykket på silkepapir – til ettertanke om vårt øyeblikk på jorden.
Anselm er et møte mellom de to verdenskunstnere Anselm Kiefer og Wim Wenders. Den ene er 80 år, den andre 79. De har et sanseløst trøkk begge to.