morten-krogvold-photo-heidi-marie-gøperød_lr.jpg

Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Banebryteren Maya Deren

 
 
 

Avantgarde filmskaper, filmteoretiker, koreograf, danser, fotograf og dikter – Maya Deren (1917–1961), født Eleonora Derenkovska, var en av pionerene innen eksperimentell dansefilm. Stumfilmen «A Study in Choreography for Camera» fra 1945 var banebrytende fordi kamera ikke bare registrerte bevegelser, men ble medskapende i den koreografiske prosessen. Den er en av seks kortfilmer hun lagde som enten var stumfilmer eller kun ledsaget av musikk.

Derens familie utvandret fra Ukraina til New York i 1922. På 1940-tallet begynte hun å filme med 16 mm kamera, og sammen med sin mann Alexander Hammid gjorde hun sin første film «Meshes of the Afternoon». Den ble betraktet som en utfordring mot Hollywood, med sitt intense, korte og tette filmspråk: «Mitt budsjett er det Hollywood bruker på leppestift.»

Maya er Buddhas mor, et illusorisk vesen, og i gresk filosofi mor til Hermes og gudinne for fjell og mark. Så hennes navn er ikke uten ambisjon.

Hun lagde en rekke eksperimentelle filmer og ble en kjent skikkelse i Greenwich Village-miljøet, som var «der det skjedde». Hun utviklet seg til å bli en lederskikkelse – et ikon. Hun var sentral i kretsen rundt Marcel Duchamp, André Breton, John Cage og Anaïs Nin. Giganter i kunstens, musikkens og litteraturens verden. Finnes slike mennesker i vår tid, hvor bohemene stort sett er temmet?

Deren var et forbilde for utviklingen i New Yorks underground og kjempet for den frie filmen. «Bruk din frihet til å eksperimentere med visuelle ideer. Det er viktig å ikke bli sparket selv om du begår en feil. Du må ikke nødvendigvis ha et plot; bruk bevegelsen av vind, vann, barn, folk, heiser, baller». Det visuelle sto høyt i kurs, hun var også en fremragende fotograf.

«Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti» er hennes mest kjente film, et filmdikt med en fortelling om mysteriet og vodouens mest hemmelige øyeblikk.

Hun oppholdt seg i lange perioder på Haiti i årene 1947–51, der hun studerte myter og åndsliv. Hva har hendt der siden hennes død? Stedet er i vår tid et lovløst katastrofeområde.

Deren gjorde ALT selv om kun ble 44 år – hun døde av hjerneblødning. For meg er hennes driv, kunnskap, dybde og hekseaktige «galskap»», mot, fantasi og arbeidsmoral nesten uforståelig.

Maya Deren er simpelthen en heltinne.

 

Kommende workshoper

 

Les også