morten-krogvold-photo-heidi-marie-gøperød_lr.jpg

Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Frode Norman – en sann kunstnertype

 
Collage med gamle kart og trykt tekst som bakgrunn, overlagt med mørke, silhuettaktige figurer som beveger seg over en forhøyning i forgrunnen

The slaughterhouse knockers. 2025. Av Frode Norman

 
 

Frode Norman (født 1979) er tegner, maler, fotograf og et skrivende menneske. Jeg får assosiasjoner til helleristninger, Bysants, El Greco og Giacometti når jeg studerer streken hans.

I collageform blander han figurene med stor vekt på mellomrommets betydning mot bakgrunnen, ofte kombinert med skrift. Man kan si at mellomrommene – det negative rommet – repeterer hverandre i ekkoform.

Et høydepunkt så langt i Normans produksjon er bildene av urfigurer satt inn i gamle tekster på originale boksider. Figurene er mesterlig komponert. Tekstene er hentet fra forskere, mystikere og forfattere.

Norman er en selvlært kunstner som jobber i grenselandet mellom det abstrakte og det figurative. Han prøver å kommunisere direkte med underbevisstheten, uten mange forklaringer eller distraksjoner. Mye av inspirasjonen er hentet fra skyggespillet i skogene i Østerdalen, der han vokste opp. «Jeg ser på kunsten som menneskets eldste tradisjon, og mener man bør bruke disse dype røttene til å utvikle sin egen kunst», sier han selv.

De første bildene jeg så fra Normans produksjon, var skogsdyr i hans karakteristiske stil, med grafisk kraft i vekselspillet mellom det positive og det negative rommet. Og selv om geometrien var en bærende idé, gikk det ikke på bekostning av skogens mystikk.

Som fotograf skaper han lignende figurer i interiører og eksteriører. Han er tro mot sin stil, som likevel er under konstant utvikling.

Om serien bildet i toppen er hentet fra, sier Norman: «Ambusta Muni er et prosjekt der målet er å formidle de grusomhetene som foregår i krig utenfor tid og sted og uten at man må velge side. Dette er for å bryte igjennom dagens propaganda og dikterte meninger for å vise en naken virkelighet. At krig er et tap for alle, uansett hvem som seirer.»

Norman er en sann kunstnertype som vier sitt liv hundre prosent til sin kunst. Han oppholder seg mye i selvvalgt ensomhet i sin vakre leilighet på Kampen i Oslo, som i realiteten er et atelier. Her det er intet skille mellom fritid og arbeidstid.

Vil du vite mer?

Om tittelen på bildet sier Norman: «“Knocker” er et begrep fra de gamle slakterhusene, brukt på de som sto og avlivet buskap med slegge.»

 

Kommende workshoper

 

Les også