Jegere i snøen
Jegere i snøen. Pieter Bruegel den eldre, 1565.
I 2015 skrev jeg om filmen The Mill and the cross, som er basert på Pieter Bruegel den eldres korsfestelsesbilde «Prosesjon mot Golgata». Nå vender jeg tilbake til denne makeløse kunstneren.
En reise til Wien er et must: deilige kafeer, storartet arkitektur, musikk og kunst. Ikke minst finnes der Kunsthistorisches Museum Wien, som er selveste magneten. Den vakre bygningen huser blant fantastiske skatter også Bruegels enestående livsverk. Hans «Jegere i snøen» fra 1565 regnes som et av kunsthistoriens betydeligste mesterverker.
Hva ser vi her?
Tre jegere med magre hunder går gjennom et snødekt landskap. Trærne er satt opp som geometriske former med følelse. Landsbyen i bakgrunnen er enkel og fattig, men utstråler skjønnhet. Det kjølige lyset og det duknakkede følget blant trærne ser et bål og mennesker som varmer seg.
Og håpet: Vårplanter som spirer i forgrunnen til høyre.
Bildet er på en måte delt i tre: en venstre og en høyre halvdel, og diagonalen innover mot et nytt landskap, der vi ser små brikker av mennesker som leker og mosjonerer i det vakre landskapet.
Fargene er grått, grønt, svart og mørkt brunrødt. Himmelen er grønn. De skarpe silhuettvirkningene gir inntrykk av det klare, kalde lyset og den bitende kulden.
Se hvordan den flyvende fuglen gir landskapet dybde! Jegernes og hundenes lute nederlagsholdning står i kontrast til fuglens frihet og leken på isen. En av jegerne har skutt en rev. Her er luft, jord og mennesker, historier satt inn i en geometrisk form.
Filmskaperen Andrej Tarkovskij mente at Bruegels «Jegere i snøen», Rafaels «Den sixtinske Madonna» og Holbeins «Den døde Kristus» var kunsthistoriens tre mest makeløse malerier, og de var hans største inspirasjonskilder – etter russerne, naturligvis.
Bakteppet
Bonde-Bruegel levde hele sitt liv i Antwerpen og Brussel, bortsett fra en toårig studiereise til Italia. Sammen med sitt salige forbilde Hieronymus Bosch skapte han surrealismen – 400 år før Salvador Dalí.
Bonde-Bruegel? Ja, han kledde seg ut og tilbrakte måneder og år blant bønder i det kaotiske Flandern – Holland og Belgia. Bildene av bondelivet i middelalderen er uovertrufne.
Han skildret storbøndene som på søndager ikledde seg fløyel og silke; de ferme konene med venetianske perler hadde en eneste byrde – å slepe på sitt eget fett.
I kontrast utforsket han pengesamfunnets skyggesider – angivere, skatteinnkrevere og religiøse retninger som krevde almisser.
Død, krig, råttenskap – Bruegel levde i en heksegryte. Døden stinket i gatene, horer bar på sykdommer, barn vokste opp uten omsorg. Alle ville mele sin egen kake.
Han tegnet en skolestue der et esel holder forelesninger for småpurker, en av de ulykkelige får ris på blanke messingen av en siklende klokker. Han skildret også de syv dødssyndene: hovmod, grådighet, utukt, misunnelse, fråtseri, vrede og latskap
Bruegel utleverte nådeløst maktmennesker i «Slaraffenland» og skrev et sted:
«Det er ingen som kriger hvis det ikke er noe å erobre. Det er ikke de fattige som starter kriger, men de rike som vil ha mer. Folk kravler i skitten for å komme seg frem her i verden, de henger kapper etter vinden og stikker kjepper i hjul for andre.»
Likevel er det glede i bildene hans: barn leker, bønder fester og drikker, døden triumferer og danser over livet, Kristus henger på korset, og menneskemengden som bivåner det hele er i sentrum – det er blant folket det skjer!
Kommende workshoper
Velkommen til workshop med Morten Krogvold i Genova! Bli med på ni dager fylt med kunst, kultur, inspirasjon og fotografiske utfordringer.
Les også
Bjørnstjerne Bjørnsons «En glad gut» gir et blikk på skolestart i gamle dager – det første møtet mellom lærer og barn.
Fra krigsskade til modernist: om Jacob Weidemanns søken etter lys og markblomster som kunstnerisk filosofi.
Den intellektuelle fotografen Gisèle Freund måtte flykte fra Tyskland etter å ha kritisert Hitler offentlig, men mottok senere Æreslegionen i Frankrike.
En tom stol. En familie i sorg. Dario Mitidieris «Lost Family Portraits» gjør fraværet umulig å overse.
Det er sjelden man ser en følsomhet og fargebruk med slik innlevelse som Fra Angelico viser i dette verket.
Et blikk på fotografen og filmskaperen Jens Edgar Haugen – hans uforklarlige talent, drivkraft og arbeidskapasitet.
En varm og engasjerende film om unge kvinnelige musikere i Venezia på 1800-tallet – og om talentene som aldri fikk slippe til i en mannsstyrt verden.
Jeg lover – har du først sett Giovanni Segantinis maleri «De slette mødre», glemmer du det aldri!
Et fryst øyeblikk fra et familiekarneval tidlig på 1900-tallet. Hvem var barna – og hva forteller Josefina Olivers bilder og dagbøker oss?
Man Ray sprengte grensene for fotografi. Solariserte portretter, Rayogrammer og full kunstnerisk frihet gjorde ham til en banebryter.
Helene Fjell viser sitt presise håndverk i et lite kvinneportrett – en kombinasjon av fotografi og tegning på japansk papir med 22 karats gull.
Et brennende kaos i Lagos, fanget med nådeløs skjønnhet. Akintunde Akinleyes prisvinnende bilde viser fotografiets paradoks i all sin kraft.
I en by preget av frykt og fattigdom våger én lærer å tro på elevene. Filmen «Radical» gir ekte håp.
Nyttårsaften er en tid for ærlig selvrefleksjon og ettertanke. Hvordan bruker vi egentlig våre 30 000 dager?
Julaften er den vakreste aftenen i året, men samtidig den mest brutale. På denne kvelden forsterkes alle følelser.
Ta en pause fra førjulsmaset med seks minutter musikalsk meditasjon. Dan Gibsons gregorianske toner byr på ro og refleksjon i denne hektiske tiden.
Erik Poppe er aktuell med «Quislings siste dager» – enda en film som viser hans styrke som historieforteller!
Angèle Etoundi Essamba utfordrer klisjeer og stereotypier om afrikanske kvinner med sine sterke og poetiske fotografier.
Walter Crane skildrer havguden Neptuns kraftfulle hester som bryter frem fra bølgene i et geometrisk og ekstatisk mesterverk – inspirert av Botticelli og den prerafaelittiske bevegelsen.
Fra et hotellrom i Vågå til kunstnerisk suksess – les om Tone Bakkens reise fra fotoamatør til kunstner.
Fotografen Félix Thiollier forlot industrien for å følge lidenskapen for fotografi, kunst og arkeologi.
Edith Södergran er en av Sveriges største diktere, kjent for modernistiske verk som utforsker kjærlighet, død og lengselen etter det uoppnåelige.
André Kertész skapte poetiske stilleben, surrealistiske forvrengninger og ikoniske fotografier preget av lys, skygge og abstrakte uttrykk.
Jeg vet ikke så mye om den engelske portrettfotografen Eveleen Myers (1856–1937), men synes hun fotograferte enkelt og vakkert.
Fotografen Michael Kenna arbeider i stillhet og ensomhet, med lange eksponeringstider som skaper bilder preget av ro og dybde. Hans metode er basert på tid og tålmodighet.
Fra St. Petersburg til Beverly Hills – den begavede og selvsikre art deco-maleren Tamara de Lempicka (1898–1980) var en ekte superdiva.
Arne Ekelands «De siste skudd» er et av norsk kunsts hovedverk. Maleriet er fullt av symbolikk, med scener som kritiserer makten, men og peker mot et fremtidshåp.
Et sterkt bilde fra Hiroshima fredsmuseum minner oss om krigens redsler, atomvåpenets destruktive kraft og livene som gikk tapt i 1945.
Gro Gillesens utstilling «Tornerose» bringer døden fram i lyset med respektfulle, vakre bilder trykket på silkepapir – til ettertanke om vårt øyeblikk på jorden.
Anselm er et møte mellom de to verdenskunstnere Anselm Kiefer og Wim Wenders. Den ene er 80 år, den andre 79. De har et sanseløst trøkk begge to.