Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Fotografen Roger Fenton

 

Still life with fruit, flowers, vase, and putti. Foto: Roger Fenton.

 
 

De beste fotografiske mestre fra fotografiets barndom var sanseløst gode. De hadde en håndverksforståelse knapt noen besitter i dag.

Dette enestående bildets teknikk er følgende: Roger Fenton (1819–1869) så bildet opp ned på mattskiven i kamera, noe som er en fordel når man fotograferer døde ting – men svært mye vanskeligere når scenen er mennesker i bevegelse. Noe han også etter hvert jobbet med da han var i felten som krigsfotograf.

Han arbeidet med våte kollodium-negativer av glassplater, håndbelagt med tynn film av kollodium (våt bomull oppløst i eter og alkohol), deretter blandet med sølvsalter. Platen ble eksponert mens den enda var våt, og umiddelbart behandlet videre i mørkerommet.

Altså ikke dusinvis av kjappe eksponeringer som mange gjør i våre dager.

Roger Fenton var en ypperlig landskapsfotograf, men i 1860 hindret været ham i å arbeide utendørs. (I all verden – hvordan var det mulig? Kanskje det var mangel på «dårlig vær» som var problemet? Sannsynligvis ikke – med den kamerautrustningen var vel «pent vær» en forutsetning?)

Fotografen valgte å være innendørs for å fotografere stilleben (flott for ettertiden). Han hadde fotografert deler av samlingen på British Museum og var ekspert på å sette sammen forskjellige gjenstander til en helhet.

Som den fremragende håndverkeren han var, hadde han også suveren forståelse for fotografiets evne til å skildre former, tonale verdier, overflater og livlighet. Gitt at lyset spilte på lag – og lys kunne Fenton!

Jeg sitter med en fantastisk bok der bildet er gjengitt perfekt – tonene i fotografiet er makeløse.

Se nøye på bildet. Lyset kjærtegner druene. Det er nesten uforståelig at den dekorerte vasen og den store blomsten ikke overkjører resten av arrangementet.

Liljen til venstre og puttien (Gud i barneskikkelse) makter å balansere bildet. Ikke minst gir rosen til høyre for vasen som peker mot betrakteren, tyngde i rommet. Merk at rosen ikke er ny – den er i ferd med å visne litt (ref. Tine Poppe i kalenderen for noen dager siden.)

Studer bildet videre. Nederst til høyre er en naken liten skikkelse. En Bacchus, som gir referanse til det druer skal brukes til – vin Rosen og liljene hentyder til det hellige – en lenke til jomfruen. Et mirakel av et bilde uten farger.

Fenton var senere i Kiev og Moskva på oppdrag. Deretter utstyrte han en varebil med omreisende mørkerom og skildret Krimkrigen! Også bildene derfra er makeløse.

Han brukte år på å promotere fotografisk kunst – noe som vel var i tidligste laget. For å overleve vendte han tilbake til sitt tidligere yrke som advokat. Men i dag er disse fotografiene verdt en formue.

Vil du vite mer?

Roger Fenton (metmuseum.org)

 

Miniworkshop i Oslo!

 

Les også