Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Europeerinnen

 
«Portrett av en kvinne kjent som Europeerinnen».

«Portrett av en kvinne kjent som Europeerinnen».

 
 

«Europeerinnen» blir hun kalt, kvinnen på maleriet. Trolig på grunn av sin bleke hud. Originalbildet befinner seg i Louvre i Paris. Det er et av Fayyum-portrettene – ansikter som ble festet til mumiene. Hun skal minnes til evig tid.

Ad fontes – til kilden – er et utrykk fra kunsten. Det er en inntrengende formaning om at vi ikke må glemme selve grunnlaget for vår kunst – stemmene fra fortidens brønn. Rundt 150 slike «mumieportretter» er oppdaget i egyptiske gravkamre. De ble skapt i det romerske Egypt rundt år 200 etter Kristus.

De avbildete har store øyne med alvorlige, nesten melankolske, ansikter. Øynene er «sjelens speil» og er derfor fremhevet. Bildene er fabelaktig malt, med vakkert lys og stort alvor. Det er funnet manuskripter og nedtegnelser, og under de fleste bildene er det skrevet «Lykke til!»

Ved gravene er det lagt vakre gjenstander: amuletter, vaser, smykker, små skulpturer med bilder av dyr, musikalske motiver, bilder av guder og leker for barn.

Studer kvinnens ansikt. Mørke øyne og mørkt hår. Hennes venstre øye (til høyre for oss) er større. Se følsomheten i nesebor og lepper. Vi ser hennes øyne, men blikket går mot venstre. Gullsmykket symboliserer evig liv. Ifølge Louvres spesialister kan smykket være malt på senere.

Hva er det som blir igjen etter et menneske? Et portrett. Derfor burde man kanskje bli portrettert ordentlig en gang, slik at våre etterkommere kan minnes oss via et ansikt, som da er fra en annen tid?

En gang skal du være en som døde for lenge siden.

Jeg får frysninger når jeg studerer Fayyum-ansiktene. De fleste ser oss rett inn i øynene. Hvisker de memento mori …?

Vil du vite mer?

«Work: Portrait of a woman, known as ‘L’Européenne’» på louvre.fr.
«See ancient Egypt’s stunning, lifelike mummy portraits» på nationalgeographic.com.