Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Amatørfotografen Lady Clementina Hawarden

 
 
Albumbilde, ca. 1862. Foto: Lady Clementina Hawarden.

Albumbilde, ca. 1862. Foto: Lady Clementina Hawarden.

 
 

Clementina Maude Hawardens albumbilder er vakre, med utsøkt lys og håndverksmessig mesterskap. Hennes fotografier nevnes ofte i samme åndedrag som den verdensberømte Julia Margaret Cameron. Imidlertid er Hawardens bilder ikke så tilgjengelige på markedet som Camerons arbeider.

Hvem var hun? Clementina Elphinstone Fleeming (1822–1865) giftet seg i den øvre klasse, bosatte seg med sin mann på et irskt gods, og fikk tittelen Lady Hawarden. Her ble det laget et fotostudio med eksklusive rekvisitter som går igjen i mange av bildene hennes. Hun lærte seg dessuten å bruke det naturlige lyset på en poetisk og vakker måte.

I studioet begynte hun også å fotografere sine eldste døtre i sensuelle stillinger, foran speil, eksklusiv tapet og et vindu med blafrende gardiner. Ofte har de unge pikene ryggen til kamera. Hawarden utforsket ensomhet, mystikk, dobbeltgjengeren og skjult seksualitet. Bildene var dristige for sin tid og ukjente i kunstfotografiet. Maleren Graham Ovenden skrev: «Clementina Hawarden struck out into areas and depicted moods unknown to the art photographers of her age.»

Lady Hawarden fikk utmerkelser rett før sin død og ble kjøpt inn av noen samlinger, men ble snart glemt. Det var hennes barnebarn som gjorde bildene kjent i 1939, og etter krigen ble albumene hentet frem og studert. En del av albumene var skadet – men på en merkelig måte bidrar den patinaen til å styrke uttrykket.

Foruten hennes lysbruk er poseringene til hennes døtre lærerike å studere. Og det er vel kombinasjonen av det stillferdige livet på godset og den langsomme, fotografiske prosessen som skaper roen i bildene.

Vil du vite mer?

Om Lady Hawarden i Bonham magazine: «What the lady saw».
Victoria & Albert Museum om Lady Hawarden.