Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

René Burris «Men on a rooftop»

 
4 silhuetter på et tak høyt over en trafikkert gate

«Men on a rooftop». Foto: René Burri, São Paulo i Brasil, 1960.

 
 

Dette er et ikonisk bilde. Jeg blir opptatt av historien og abstraksjonen i fotografiet hver gang jeg studerer det. Med abstraksjon mener jeg her ikke non-figurativt, men at virkeligheten er løftet opp til et BILDE. Hvor vi, betrakterne, kan skape vår egen historie, fantasi og opplevelse.

Trafikken i gaten går som normalt. Men hvem er herrene der oppe på taket?
Er det maktmenneskene som står over befolkningen på gatenivå?
Planlegger de noe?
Er de security guards?
Pågår det harde forhandlinger?
Er de toppolitikere i tøffe samtaler?
Eller er det kun en luftetur etter en lunsj med noen coctails?

For meg handler bildet om overklasse og underklasse. Fotografiet er et geometrisk mesterstykke som skaper en historie som kan minne om et politisk budskap.

Magnumfotografen René Burri (1933–2014) var født fattig og brydde seg lite om penger. Han kom inn på kunstskole og ble forbauset og glad da han tidlig forsto perspektiv og geometri. Hjulpet av legenden Werner Bischof fikk han start på sin karriere. Han gjorde et prosjekt med døvstumme barns møte med musikk, og han tok legendariske bilder av Che Guevara (men ikke DET bildet).

Dagens fotografi er et resultat av at Burri ønsket å fortelle en historie om byen São Paulo. Han tok heisen opp på taket av en viktig bygning av ren nysgjerrighet.

Burris mentor på den tiden, ikonet Henri Cartier-Bresson hatet telelinser. Burri våget aldri fortelle ham at unnfangelsen skjedde med en 180 mm. «Det var da jeg brøt min mentor», uttalte han etter Cartier-Bressons død.

Vil du vite mer?

The René Burri interviews - #1 Men on a Rooftop (phaidon.com)
The big picture: Rene Burri's shadows of doubt (theguardian.com)