Godt nytt år med Elliott Erwitt
New York City, 1948. Foto: Elliott Erwitt/Magnum Photos
På årets siste dag, la oss nyte de enkle gleder. Sitte alene, kjenne solen, regnet eller snøen gi liv i ansiktene våre. Gi oss hen til de gledene som er gratis.
2022 ble ikke det beste året for Europa og verden. For meg personlig har året budt på mange gleder og sorger. Slik er livet.
På mine noe eldre dager setter jeg mer og mer pris på gode stunder. Fullstendig lykke er et ukjent begrep for meg. Men det å kunne gi noe til andre mennesker samt å finne nye sider ved seg selv, er noe av det gode liv.
Det er så mye å være takknemlig for!
Jeg vil benytte anledningen til å takke alle som beriket meg med sin herlige tilstedeværelse i Kulturkirken Jakob for å feire min høye alder.
Takk også for blomster og hilsener i forbindelse med min utstilling Tidsreise i Kunstverket Galleri i våres. Det varmet!
Og til slutt en stor takk også til alle som har deltatt på Morten Krogvold Workshop i 2022. Jeg føler ofte at jeg lærer mer av dere enn motsatt!
Jeg ønsker dere alle et meningsfylt nytt år.
Hilsen Morten
Bjørnstjerne Bjørnsons «En glad gut» gir et blikk på skolestart i gamle dager – det første møtet mellom lærer og barn.
Fra krigsskade til modernist: om Jacob Weidemanns søken etter lys og markblomster som kunstnerisk filosofi.
Den intellektuelle fotografen Gisèle Freund måtte flykte fra Tyskland etter å ha kritisert Hitler offentlig, men mottok senere Æreslegionen i Frankrike.
En tom stol. En familie i sorg. Dario Mitidieris «Lost Family Portraits» gjør fraværet umulig å overse.
Det er sjelden man ser en følsomhet og fargebruk med slik innlevelse som Fra Angelico viser i dette verket.
Et blikk på fotografen og filmskaperen Jens Edgar Haugen – hans uforklarlige talent, drivkraft og arbeidskapasitet.
En varm og engasjerende film om unge kvinnelige musikere i Venezia på 1800-tallet – og om talentene som aldri fikk slippe til i en mannsstyrt verden.
Jeg lover – har du først sett Giovanni Segantinis maleri «De slette mødre», glemmer du det aldri!
Et fryst øyeblikk fra et familiekarneval tidlig på 1900-tallet. Hvem var barna – og hva forteller Josefina Olivers bilder og dagbøker oss?
Man Ray sprengte grensene for fotografi. Solariserte portretter, Rayogrammer og full kunstnerisk frihet gjorde ham til en banebryter.
