Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Maleren El Greco

 
 
Grev Orgaz’ begravelse av El Greco, 1586

Grev Orgaz’ begravelse av El Greco, 1586

 
 

“I paint because the spirits whisper madly inside my head.”

Kreta ga ham livet. Toledo i Spania kunsten. Italia var en mellomstasjon. «Grekeren» Domenico Theotocopoulos forsto etter et besøk i Venezia (Kreta tilhørte Venezia) og et møte med Tizian og Tintoretto at konkurransen var vel hard. Kanskje det var derfor han reiste til Spania og endte opp i Toledo?

El Greco (1541–1614) har inspirert en rekke kunstnere – Picasso, Van Gogh, og i Norge: Arne Ekeland, Frans Widerberg og Nils Aas, for å nevne noen få.

I bildet Grev Orgaz’ begravelse fra 1586 er figurene rundt graven malt naturlig, mens de forklarede vesener oppe i den blå himmelen er i den bysantinske langtrukne stilen. Mange av menneskeskikkelsene har små hoder, stumme skrik og talende hender. Man ser to helligheter (biskop Augustin og Stefanus, den første martyr) stige ned for å legge greven Gonzalo Ruíz i graven. En engel bærer sjelen opp til himmels. Her er Gud, den sittende Maria, den knelende Johannes, og bak, sankt Peter. Bakgrunnen er grå som en regnværshimmel. Bildet er nesten fem meter høyt og henger fremdeles over grevens grav i Toledo.

Man vet lite om mennesket El Greco. Ble han inspirert av den vakre keramikken han så tidlig? Man føler madonnamalerens barndomsopplevelser i hans verksted. Gullglansen og edelstensprakten i ikonene anes bak alle bildene hans. Man vet at han elsket Palestrinas himmelske musikk. Han kan ha sett det nyoppfunne camera obscuras stoffløse lysbilder.

I Toledo makter han å få oppdrag. Han krangler om pris og penger med oppdragsgiverne stadig vekk. Bor standsmessig – huset han leier har 24 rom. Der maler han bak tunge gardiner i dunkelt lys. Ved måltidene leier han inn musikere. Han har 72 bøker, mange av dem om arkitektur.

El Greco mente at kunst ikke burde skattlegges, og domstolene ga ham rett. Han ville ikke selge bildene sine direkte, men leide dem ut.

Hans mennesker er som ormer, som det heter i jesuittenes prekener. De har bløte gelémasser under gevantene – ikke muskler, ikke skjellet – men noe stofflig. Bysantinismens figurer har samme fantastiske høyde.

Vil du vite mer?

Les om El Greco på Metropolitan Museum of Arts nettsted.
Les og se bilder på elgreco.net