Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Rubens reiser korset

 

«Korset reises» av Peter Paul Rubens. 1510–11.

 
 

Barokken kjennetegnes av at den bringer inn det svulstige, dramatiske og overdådige, og den erotiske lekfullheten. Kunstneren skaper her et kokende drama – den flamske maleren Peter Paul Rubens (1577–1640) sparte ikke på konfekten.

Rubens hadde nettopp returnert til Antwerpen fra en studiereise i Italia da han malte «Korset reises» – hans hode var full av inspirasjon fra mestre som Michelangelo, Tizian og Caravaggio.

Det greske idealet om det perfekte legeme er her virkelig dratt ut i det ytterste; det ser ut som om hele gjengen har tilbrakt det meste av sin tid med å pumpe jern på helsestudio. Til og med Frelseren har tydeligvis vært underkastet et strengt treningsregime.

Men for et bilde! Den diagonale komposisjonen har en vanvittig energi – balansepunktet ivaretas av den muskuløses voldsomme bevegelse mot høyre.

Røverne i den høyre delen av triptykonet er slagne, og døden med hodeskaller samt den bleke hesten fra Johannes’ åpenbaring (også et symbol på døden) er på plass.

Til venstre de sørgende kvinner – den gamles ansikt er plassert for å kontrastere (!) deres skjønnhet.

Rubens var en evig suksess. Han var styrtrik og hadde en hærskare av assistenter. Hans voldsomme slagscener er nesten utrolige – men det er «hudens maler» som er hans kallenavn.

Hans første hustru døde da mesteren var 35 år. Han giftet seg så med den svært mye yngre Helene og malte makeløse portretter av henne.

Rubens elsket de runde former og var tydeligvis svært begeistret for sin unge hustrus byste. «Brystenes triumf» ble et slagord. Kanskje litt på kanten i vår tid i det moralske Norge?