Fotografen Lynn Saville
Doorway, Columbus, Ohio. Foto: Lynn Saville.
«The archaeology of overnight» kunne vært hovedtittelen på Lynn Savilles (født 1950) fotografiske prosjekt.
Hun er opptatt av spenningen i Bill Brandts og Brassaïs mørke, og ikke minst inspirert av de magiske fotografiene Brassaï utførte på sine nattevandringer i Paris på 1930-tallet.
Imidlertid; dette er jo noe annet – Saville er en fargenes mester. Jeg har stor sans for hennes bilder, spenningen mellom skumring og daggry, når dagslyset erstattes av måneskinn og gatelys. Hun vandrer gatelangs i skumring og tidlig natt, eller når lyset anes om morgenen i kombinasjon med lyset innendørs og fra andre menneskeskapte lyskilder. Byen ligger stille; fabrikker, øde nabolag, hoteller og bussholdeplasser med menneskelig fravær skaper en poetisk stillhet som setter i gang betrakterens fantasi. En anelse Edward Hopper-stemning, men uten mennesker.
Hvem bor i huset på bildet? Hvordan ser det ut om dagen? Det får vi ikke vite, for Lynn Saville er et nattmenneske. Og jammen må hun være modig!
Vil du vite mer?
Bjørnstjerne Bjørnsons «En glad gut» gir et blikk på skolestart i gamle dager – det første møtet mellom lærer og barn.
Fra krigsskade til modernist: om Jacob Weidemanns søken etter lys og markblomster som kunstnerisk filosofi.
Den intellektuelle fotografen Gisèle Freund måtte flykte fra Tyskland etter å ha kritisert Hitler offentlig, men mottok senere Æreslegionen i Frankrike.
En tom stol. En familie i sorg. Dario Mitidieris «Lost Family Portraits» gjør fraværet umulig å overse.
Det er sjelden man ser en følsomhet og fargebruk med slik innlevelse som Fra Angelico viser i dette verket.
Et blikk på fotografen og filmskaperen Jens Edgar Haugen – hans uforklarlige talent, drivkraft og arbeidskapasitet.
En varm og engasjerende film om unge kvinnelige musikere i Venezia på 1800-tallet – og om talentene som aldri fikk slippe til i en mannsstyrt verden.
Jeg lover – har du først sett Giovanni Segantinis maleri «De slette mødre», glemmer du det aldri!
Et fryst øyeblikk fra et familiekarneval tidlig på 1900-tallet. Hvem var barna – og hva forteller Josefina Olivers bilder og dagbøker oss?
Man Ray sprengte grensene for fotografi. Solariserte portretter, Rayogrammer og full kunstnerisk frihet gjorde ham til en banebryter.
