Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Godt nytt år med fotografen Hiroshi Sugimoto

 
Tre havlandskap

«Seascapes». Foto: Hiroshi Sugimoto

 
 

Egentlig er japaneren Hiroshi Sugimoto (født 1948) en multikunstner. Han leder et arkitektkontor i Tokyo, har drevet antikvitetsforretning og er en dyktig håndverker på mange forskjellige måter. Hans fotografiske arbeider er utført med blendene teknikk.

Sugimoto er verdensberømt. Hans bilder er svinedyre, og listen over utstillinger og priser er mildt sagt imponerende. I denne visningen vil jeg konsentrere meg om hans fabelaktige Seascapes, selv om han har arbeidet med mange serier de seneste årene.

Påvirket av Marcel Duchamp og dadaistene utforsker Sugimoto tid og rom i sine prosjekter. Tre av hans kjente temaer er arbeider fra naturhistoriske museer, voksfigurer av blant andre Henry VIII med hustruer, og fotografier av gamle amerikanske filmpalasser og drive-in-kinoer. I det sistnevnte prosjektet har han eksponert filmlerretet under hele visninger av filmer.

Sugimoto arbeider stort sett med storformatkameraer, helst med 8x10", men også med 4x5"-format. Komposisjonene i hans Seascapes minner om den hodeløse bruken av autofokus som amatører og naturfotografer driver med, og som ofte skaper kjedelige, statiske bilder. Men i disse verkene er nettopp poenget å dele himmel og hav i to like deler. Sugimoto har arbeidet med havmotiver i store deler av verden. For meg er fotografiene meditasjoner på samme måte som Mark Rothkos malerier. Hele tolkningen av bildene overlates til oss – betrakterne.

Det ligger en livsfilosofi i Sugimotos livsprosjekt. Han bruker ord som «tidseksponeringer», «memories of the orgin» og «tidens fossilisering». Han kommuniserer med liv og død, tidløshet og historier fra tidligere tider som er «lagret i hans sinn». Seascapene fanger diskrete øyeblikk av tid, men også en følelse av tidløshet.

«Et fotografi er som et funnet objekt», uttaler Sugimoto. «En fotograf lager sjelden et motiv, de stjeler bare bilder fra verden. Et system for å lagre minner, bevare tid. En tidsmaskin for å bevare minnet, bevare tid. Mediet kan skjule og endre virkeligheten.»

Sugimotos bildeverden er et resultat av års konsentrasjon og tilstedeværelse, og har et filosofisk og poetisk utgangspunkt. «Hver gang jeg ser havet, føler jeg en beroligende følelse av trygghet, som om jeg besøker mine forfedres hjem. Jeg legger ut på en reise for å se.»

Med dette ønsker jeg deg et meningsfullt og harmonisk nytt år!