Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Kunstneren Tone Dietrichson

 
«Pieta» fra serien om Peer Gynt av Henrik Ibsen. Serien under arbeid. Kunstner: Tone Dietrichson.

«Pieta» fra serien om Peer Gynt av Henrik Ibsen. Serien under arbeid. Kunstner: Tone Dietrichson.

 
 

Tone Dietrichson (født 1957) skriver om bildet over: «Hvem er Solveig, og hvem er Peer? Er de to, eller kan de være aspekter av ett og samme menneske, som har karaktertrekk vi alle bærer i oss gjennom livet?

Peer Gynt kan ses som menneskets vandring på jorden fra krybbe til grav, med alle de faser og lag av erfaringer, handlinger og følelser vi gjennomlever. Og kanskje veien hjem til seg selv?

I femte handling spør Peer Solveig: ‘Hvor var jeg som meg selv, som den hele, den sanne? Hvor var jeg med Guds stempel på min panne?’ Og Solveig svarer: ‘I min tro, i mitt håp og i min kjærlighet.’

Kan dette også handle om vår evne til å tilgi oss selv? Selv sa Henrik Ibsen: «Jeg spørger helst, mitt kall er ei å svare.» Jeg bare spør jeg også.»

Dietrichson er en kunstner som tross lang fartstid er i rivende utvikling. Hun har brukte mange år på å grave seg innover i Henrik Ibsens Vildanden, og nå er hun i gang med et vel så stort prosjekt: vårt nasjonalepos – selveste Peer Gynt. Et stykke dramatikk som, sammen med Brand, ble unnfanget i Jotunheimen og forløst under Michelangelos kuppel i Peterskirken i Roma.

Den produktive kunstneren har også arbeidet med Leonard Cohens lyrikk – et bildeepos med tittelen «There is a crack in everything». Et prosjekt Cohen likte så godt at han nevnte det under avslutningen på sin siste konsert i Oslo.

Det skader ikke å ha karisma som kunstner, og det har Dietrichson i bøttevis! Derfor er hun også en ettertraktet foredragsholder for næringslivet – hun er overbevist om at ved å dypdykke ned i Ibsens verden, får man innsikt i seg selv, sine egne konflikter, løgn og tanker. I våre valg, strategier og refleksjoner – eller manglende sådanne.

Under en biltur til Hamar tolket hun Vildanden med en voldsom intensitet. På et tidspunkt måtte jeg gjøre henne oppmerksom på at til venstre lå Buchardts trehotell – altså var vi kommet til Brumunddal, to mil forbi vår destinasjon. Dietrichson hadde kommet til starten av 1. akt.

Dietrichsons møte med Peer Gynt er stormende. Hun kaster seg inn i stoffet og materien – og ut kommer det verker med voldsom energi.

Som vi heldige skal få se når hun åpner ny utstilling på Solli Bruk høsten 2021!

Vil du vite mer?

Les mer om Tone Dietrichson på tonedietrichson.com.
Ta gjerne kontakt på tone@ibsenart.com