Fotografen Madame Yevonde
Lady Bridget Poulett as ‘Arethusa’. Foto: Madame Yevonde.
Madame Yevonde (1883–1975) må ha vært et usedvanlig sterkt menneske og kunstner. Hun kjempet tidlig for kvinners stemmerett og mot undertrykking.
«Vær original eller dø», var hennes motto.
Da hun åpnet studio i London, utfordret hun det mannsdominerte fotografiske miljøet ved å uttale at kvinner var menn overlegne når det gjaldt å utføre portretter.
Madame Yevonde var en fabelaktig sort-hvitt fotograf, men det er fargebildene fra 1930-tallet hun er mest kjent for. Da utførte hun en serie lekre studier av sosietetskvinner som gestaltet gudinner fra gresk og romersk mytologi – Venus, Dido, Flora og flere andre.
Hun er for meg en fargefotografiets stifinner, der hun dresset opp kvinnene i surrealistiske tablåer. Lyssettingene er magiske, fantasien og formen likeså.
Stylingen på «Lady Bridget Poulett as ‘Arethusa’» er makeløs, fargene få og kresne, rytmen fra håret til blomstene skulpturelle.
Mange av Yevondes fotografier befinner seg på National Portrait Gallery i London. Hun skjenket samlingen til museet da hun ga seg i 1971.
Bjørnstjerne Bjørnsons «En glad gut» gir et blikk på skolestart i gamle dager – det første møtet mellom lærer og barn.
Fra krigsskade til modernist: om Jacob Weidemanns søken etter lys og markblomster som kunstnerisk filosofi.
Den intellektuelle fotografen Gisèle Freund måtte flykte fra Tyskland etter å ha kritisert Hitler offentlig, men mottok senere Æreslegionen i Frankrike.
En tom stol. En familie i sorg. Dario Mitidieris «Lost Family Portraits» gjør fraværet umulig å overse.
Det er sjelden man ser en følsomhet og fargebruk med slik innlevelse som Fra Angelico viser i dette verket.
Et blikk på fotografen og filmskaperen Jens Edgar Haugen – hans uforklarlige talent, drivkraft og arbeidskapasitet.
En varm og engasjerende film om unge kvinnelige musikere i Venezia på 1800-tallet – og om talentene som aldri fikk slippe til i en mannsstyrt verden.
Jeg lover – har du først sett Giovanni Segantinis maleri «De slette mødre», glemmer du det aldri!
Et fryst øyeblikk fra et familiekarneval tidlig på 1900-tallet. Hvem var barna – og hva forteller Josefina Olivers bilder og dagbøker oss?
Man Ray sprengte grensene for fotografi. Solariserte portretter, Rayogrammer og full kunstnerisk frihet gjorde ham til en banebryter.
