Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Maleren og fotografen Henry Peach Robinson

 
 
Fading away,1858. Foto: Henry Peach Robinson. Eier: The Royal Photographic Society Collection at the V&A, acquired with the generous assistance of the National Lottery Heritage Fund and Art Fund.

Fading away,1858. Foto: Henry Peach Robinson. Eier: The Royal Photographic Society Collection at the V&A, acquired with the generous assistance of the National Lottery Heritage Fund and Art Fund.

 
 

Dødsscener var et vanlig motiv i billedkunsten på slutten av 1800-tallet og tidlig i det 20. århundre. Ikke minst hos Edvard Munch! Dette fotografiet er posert – det er ikke et dokumentarfotografi. Scenen er kanskje hentet fra et skuespill, det kan være et knust hjerte eller tuberkulose?

Henry Peach Robinson (1830–1901) var en av Englands mest begavede malere. Av yrke var han bokselger. Han gikk over til fotografi og lagde mange dødsbilder, naturligvis inspirert av romantiske romaner og dikt, som for eksempel The Lady of Shalott av Alfred Tennyson. Disse bildene gjorde ham berømt.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvordan bildet er laget, men Robinson har brukt fem negativer og satt dem sammen til ett bilde. På denne tiden var fotografene teknikere av rang, og bildet er skarpt over det hele. Den døende kvinnen får lys fra forskjellige steder – det er kanskje grunnen til dette avanserte puslespillet.

Bildet ble kritisert for sitt intime innhold og sin kunstige fremførelse. Et maleri eller en tegning var fiksjon – fotografi ble regnet som «ekte» dokumentasjon – og en slik scene ble ansett som for smertefullt å fotografere. Robinson ble heldigvis «reddet» av daværende Prins Albert (mannen til dronning Victoria).

Robinson var en kanskje noe overivrig mørkeromsmann. Han ble forgiftet av kjemikalier og måtte stoppe. I 1981 dannet han The brotherhood of the linked ring, en organisasjon som forpliktet seg til å utvikle fotografiet i kunstnerisk retning.

Vil du vite mer?

Les mer om Fading away på metmuseum.org.