Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Multikunstneren Isabel Rawsthorne

 

«Male baboon» av Isabel Rawsthorne, ca 1964.

 
 

Hvor skal jeg begynne? Denne britiske kunstneren, teaterdesigneren og modellen – og, som det står i oppslagsverker – musen og elskerinnen – gjorde så mye i sitt liv. Jeg skal prøve å oppsummere litt:

Isabel Rawsthorne (1912–1992) blomstret i bohemsamfunnet, både i England og Paris. Hun flyttet til Paris i 1934 og kom rett inn i kunstnerkretsene der – hun ble blant annet malt av Picasso og ble venn med Balthus og hans kone. Hun giftet seg med en rik utenrikskorrespondent for Daily Express (de ble senere skilt), reiste, festet og bodde i luksusomgivelser. Men hun søkte til kunstnerne. En periode var hun i Spania med sin mann, hun var sosialist, og han rapporterte fra borgerkrigen der.

Rawsthorne jobbet tett med Giacometti, og de hadde i en periode et forhold, til tross for at han var gift. Da krigen kom, rømte hun fra Paris til London. Der hadde hun et arbeidsfelleskap med dikteren Dylan Thomas og forfatteren Ian Flemming, var en nær venn av malerne Francis Bacon og Lucian Freud, og gjorde store designoppdrag for Royal Ballet og operahuset i Covent Garden.

Som kunstner var hun opptatt og influert av mange retninger – hun betraktes som er surrealistisk figurativ maler. Hun begynte å tegne som barn, og det at faren leverte eksotiske dyr til dyreparker, påvirket henne veldig. Hun begynte å male skjelettfigurer av fugler, fisker og flaggermus samt sterke bilder av apekatter.

Hun arbeidet også med bevegelser inspirert av skulptøren Auguste Rodin. Hun malte forhistoriske motiver, fødsel og død, og hun var inspirert av egyptisk kunst. Hun fortsatte sine studier av kropp og malte bilder av stjernedanseren Rudolf Nurejev og andre i øvingsrom. Hun ble betatt av speilvirkninger. Etter Giacomettis død gjorde hun dobbeltportretter av døde og levende, og satte likheter sammen.

Hun var en kreativ kraft – uten tvil. Men fordi hun var modell, elskerinne og muse for flere andre kunstnere, ble trolig noe av respekten for hennes egen kunst borte, selv om hun hadde flere store utstillinger. Hun levde i en tid der menn og kvinner ikke ble vurdert på samme måte. Men hennes liv er eventyrlig, og hennes kunst nyter i dag stor respekt.

Boken om henne har tittelen Out of the cage, og hennes portrett på forsiden lyser av melankoli.

Vil du vite mer?

Isabel Rawsthorne: artist and muse (artuk.org)
Isabel Rawsthorne: elusive painter who led the art world a merry dance (theguardian.com)