Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

George Frederic Watts’ «Håpet»

 
 
Håpet av George Frederic Watts, 1886

Håpet av George Frederic Watts, 1886

 
 

Jeg maler ideer, ikke ting.

George Frederic Watts (1817–1904) ble i sin tid regnet som en av Englands store kunstnere. Men etter hvert ble symbolisten henvist til skyggenes dal, hardt presset av impresjonistene og kubistene, naturligvis.

Det var som portrettmaler Watts gjorde furore; hans prosjekt «Hall of fame» utgjør en betydelig samling bilder av samtidens personligheter innen kultur, politikk og vitenskap.

I 1843 fikk han en stor pengesum for å utsmykke parlamentet i London. Utsmykkingen ble det ikke mye av, men pengene gjorde ham i stand til å reise til Italia i fire år. Jeg vet ikke om Italias kvinner gjorde Watts godt, i hvert fall giftet han seg med en 16 år ung skuespillerinne da han returnerte til England. Ekteskapet holdt naturligvis ikke, men i en alder av 69 slo vår venn til igjen og giftet seg med den 32 år yngre Mary Fraser Tytler, en av grunnleggerne av The Arts and Crafts Movement.

«Jeg maler ideer, ikke ting. Men først og fremst maler jeg fordi jeg har noe på hjertet. Min hensikt er ikke primært å male bilder som behager øyet, men å antyde store tanker som appellerer til fantasien og hjertet, og å vekke alt det beste og edleste i mennesket.»

Håpet er et pessimistisk bilde på det skapende mennesket. Selv skriver Watts, i et brev til sin venn Madeline Wyndham: «Hope sitting on a globe, with bandaged eyes playing on a lyre which has all the strings broken but one out of which poor little tinkle she is trying to get all the music possible, listening with all her might to the little sound.»

Vi har vel alle hatt den følelsen – i hvert fall vi fotografer?

Figuren er klassisk. Hånden føres opp foran øynene, som er halvt tildekket av et bind. Munnens uttrykk er følsomt, hun kjemper, men det finnes håp. Føttenes intensitet er betagende, og stenens form gjentas i ryggen og hodets bue. Her er en streng som alltid er spent til bristepunktet, men som likevel aldri brister.

Vil du vite mer?

Watts Gallery
George Frederic Watts bilder på Art UK
Tate om Håpet